Ośrodek jest placówką kształcenia specjalnego, przeznaczoną dla młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym oraz znacznym, w wieku od 16 do 24 lat. Naszym nadrzędnym celem jest zapewnienie wychowankom takiego poziomu przygotowania ogólnego, zawodowego i społecznego, aby byli oni zdolni do samodzielnego funkcjonowania w rodzinie, środowisku i społeczeństwie.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 8
Nasza szkoła prowadzi kształcenie zawodowe uczniów z
lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej. Głównym celem szkoły jest wyposażenie młodzieży w umiejętności i wiedzę potrzebną do wykonywania pracy zawodowej. Równocześnie dużą wagę przywiązujemy do wszechstronnego rozwoju uczniów. Poprzez zaspokajanie specyficznych potrzeb edukacyjnych, wychowawczych i rozwojowych, naszej młodzieży, zwiększamy poziom jej samodzielności i zaradności życiowej.
Po ukończeniu szkoły i zdaniu zewnętrznego egzaminu, uczeń otrzymuje
kwalifikacje zawodowe honorowane w Polsce oraz na terenie całej Unii Europejskiej.
Edukacja w szkole jest prowadzona w oparciu o
programy nauczania zawodu w szkołach masowych. Jednak ze względu na trudności naszych uczniów, dla każdego z nich opracowujemy Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny. Dzięki stosowaniu specjalistycznych metod nauczania oraz organizacji
zajęć rewalidacyjnych i pozalekcyjnych, nasi uczniowie osiągają, takie wyniki, które byłyby niemożliwe do osiągnięcia w szkole masowej. Naszą dewizą jest indywidualne podejście do ucznia, co jest możliwe dzięki małej liczebności klas (ok. 10 uczniów w oddziale) oraz doświadczeniu i profesjonalizmowi naszych nauczycieli.
Specjalna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
W Ośrodku funkcjonuje Specjalna Szkoła Przysposabiająca do Pracy (SSPdP). Szkoła ta prowadzi kształcenie ponadgimnazjalne
dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi. Z niepełnosprawnością sprzężoną mamy do czynienia, gdy wraz z niepełnosprawnością intelektualną występuje: niepełnosprawność ruchowa (np. mózgowe porażenie dziecięce), autyzm, schizofrenia itp.
Dla każdego ucznia jest tworzony indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, natomiast jego postępy w nauce są dokumentowane w ocenach opisowych. Po zakończeniu cyklu kształcenia młodzież nie otrzymuje kwalifikacji zawodowych (fryzjera, kucharza), ale jest wyposażana w umiejętności, które mogą być wykorzystane
w zatrudnieniu chronionym lub wspomaganym.
Edukacja i terapia uczniów jest realizowana w ramach, taki przedmiotów jak:
-
przysposobienie do pracy
- funkcjonowanie osobiste i społeczne
- wychowanie fizyczne
- religia/etyka
- zajęcia kształtujące kreatywność
- zajęcia sportowe
- zajęcia rewalidacyjne
Co nas różni od innych szkół?
dajemy równe szanse każdemu uczniowi
mamy doświadczenie w edukacji osób niepełnosprawnych
mamy małą liczebność klas (6 -8 i 10-16 uczniów) w zależności od stopnia niepełnosprawności
każda klasa dysponuje dodatkowo 10 godzinami tygodniowo, przeznaczonymi na zajęcia rewalidacyjne: logopedyczne, korekcyjno – kompensacyjne, zajęcia na basenie, – psychoedukacyjne, rehabilitacyjno – ruchowe